Pakeitimas Did.Ketvirtadienio kojų plovimo apeigose

Vatikane išplatintas pranešimas, kad į Didžiojo Ketvirtadienio kojų plovimo apeigas galima įjungti ir moteris. Išgirdome tik esminę idėją, tačiau dar nebuvo progos įsigilinti į paaiškinimus.

http://www.news.va/en/news/pope-changes-holy-thursday-decree-to-include-all-p

Jau anksčiau kai kurie autoriai komentavo popiežiaus Prano daromas naujoves. Buvo gyvai svarstomas jo poelgis, kai plovė tatuiruotas kojas ir jas bučiavo kaliniams bei musulmonams. Svarstyta, ar savo poelgiu popiežius nepaniekino įstatymo, teisingumo, tikėjimo ir liturgijos.

http://bendraukime.lrytas.lt/isklausykite/popiezius-pranciskus-kelia-sumaisti.htm

http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/vlaucius-buciuodamas-kojas-kaliniams-popiezius-paniekino-istatymo-virsenybe.d?id=61073973

Lietuvoje ši apeiga nėra paplitęs reiškinys. Net kai kuriose katedrose. Asmeniškai irgi nesu nei karto atlikęs. O kas gi norės peršalusioje, apšarmojusioje bažnyčioje tokios, kad ir sakralios, tačiau stingdančios apeigos?

Čia iškyla keli aspektai. Pirmas, mano galva, tai moralinis: ar dera kunigui pamaldų metu grabalioti moteriai kojas? Kuri save gerbianti moteris leistųsi tokiam dalykui? Tebūnie ir šventais tikslais ir su gera intencija, tačiau tai būtų ir nekorektiška, ir neestetiška.

Nuo seno bažnytiniame elgesyje galioja nerašytas “regula tactis” reikalavimas dvasininkų tarpe, jog nedera familiariai elgtis, liesti ar per daug priartėti prie kito asmens, juolab moters. Jėzuitui popiežiui aprobavus priešingą praktiką, kyla klausimas, kas daroma su įprastomis krikščioniško elgesio normomis?

Moterų vienuolyne, kai abatė mazgoja kojas savo seselėms, tegul. Tai gal kongregacija numato amžiaus cenzą, jog negalima kojų mazgoti, pavyzdžiui,  18-metei  merginai? Gal tai turės atlikti ne pats kunigas, bet Mišių patarnautoja – moteris? Tokios kadaise vadintos diakonisėmis ir dalyvaudavo moterų krikšto apeigose, kai vyskupas per širmą krikštydavo, o jo pagalbininkės jam padėdavo ten, kur vyskupui nederėdavo artintis prie pusiau apsinuoginusios ir dar šlapios neofitės.  Juk krikštyta pilnai panardinant žmogų į krikšto vandenį.

Ir dar po teberusianančių moralinių skandalų šis liturginis pakeitimas neatrodo laiku ir vietoje. Nemanau, kad vyskupai ir kunigai puls tai tuoj pat įgyvendinti, turės kažkas palaužyti galvą, kaip tokį dalyką įgyvendinti praktiškai, kad nekiltų papiktinimas ir nebūtų sutrikdyta liturgijos rimtis.