XI eilinis sekmadienis. Uodega ir galva

Šio sekmadienio Morkaus evangelijos skaitinyje rašoma, jog Jėzus „be palyginimų jiems nekalbėdavo“. Tai buvo jo kalbos stilius, kuris mažumėlę trikdydavo apaštalus ir jo besiklausiusius žmones. Tik kai prieš įžengdamas į Jeruzalę pasakė, jog jo laukia kančia ir mirtis, apaštalai pastebėjo, jog jis kalba tiesiogiai, aiškiai ir nenaudoja palyginimo.

Kodėl Jėzus naudojo palyginimus? Tai tam tikras būdas atsijoti nevertus žmones, nes tiesos pažinimas yra Dievo malonės dovana, reikalauja pastangų, tyros širdies ir geros valios, kad Dangaus karalystės paslaptys būtų paslėptos nuo gudriųjų ir išmintingųjų ir apreikštos mažutėliams.

Jėzaus palyginimuose visada yra žemiškas pasakojimas, kuris turi dvasinę, aukštesnę tiesą, prasmę. Tai tarsi auksinė žuvelė: yra auksinė uodega – tai žemiškoji tikrovė, ir auksinė galva – tai dvasinė tikrovė, prasmė ir tiesa. Pasaulį apčiuopiame, matome, o tiesą ir prasmę nujaučiame, suvokiame. Taigi, palyginime yra suvienijamos dvi tikrovės, parodant, kad kūrinija gali vesti į gilesnį pažinimą.

Dar kitaip sakant, kas nori mokytis, gali mokytis iš visko. Pavyzdžiui, ko gali mus išmokyti traukinys? Pavėlavai į traukinį vieną minutę ir lieki stovėti perone. Dairaisi aplinkui. Ką – jau nuvažiavo? Nuvažiavo. Panašiai galima pavėluoti paskambinti į greitąją, kai ištinka infarktas. Galima pavėluoti atidėliojant atsivertimą, paprašyti ligos patale šv.Sakramentų, ir galų gale – pavėluoti priimti Dievo duodamą išganymą.

Ko gali pamokyti mobilus telefonas? Kalbi čia – o kažkas girdi tave ten toli. Panašiai kaip malda: meldiesi čia, o Dievas girdi tavo maldą ten – Danguje, kur su jokia raketa nenuskrisi. Kaip sakoma šv.Rašte, negi tas, kuris sukūrė ausį, negirdi?

Taigi, palyginimo esmė, jog galva judina uodegą, o uodega laviruoja ten, kur neša galva. Įvykius ir reiškinius paskatina kažkieno galva, įvykiai bei reiškiniai veda ir liudija gilesnę savo prasmę ir tiesą. Ne tik žmogaus, bet dar labiau Dievo išmintis, todėl pasaulis ir įvykiai yra atvira knyga, iš kurios galime skaityti ir mokytis, Dievas per tai kalba ir mus moko. Bet tik tuos, kurie nori mokytis, kurie prašo ir priima supratimo malonę.